ARNO SYNAEVE

visual artist

set designer

theatre maker

© Lars Duchateau

Berg - Tom Goossens, Gregory Van Seghbroeck, Witse Lemmens, Pascale Platel 2018

© Lars DUchateau

BERG

 

A mountain. It is a place where we can imagine ourselves away from our busy world. A place where we can turn our eyes away from a society in crisis. The mountain as a refuge or a retreat is not new as a metaphor. Think of The Magic Mountain, the famous novel by Thomas Mann or the more recent The Eight Mountains by Paolo Cognetti.

 

Berg, the visual music theatre performance by visual artist Arno Synaeve and composer Steven Prengels, with music from Richard Wagner, Franz Schubert, Rammstein and Steven Prengels himself, also centers around the metaphor of the mountain. The four performers on stage - Pascale Platel, Tom Goossens, Witse Lemmens and Gregory Van Seghbroeck – wander about in a mountain scenery like lonely souls until nature seems to respond to them. The absurd epic universe in which they are seeking to hide is literally self-made. Banality is taking on mythic proportions.

 

Een berg. Het is een plek waar we ons even weg kunnen wanen uit onze drukke wereld. Een plek die ons toelaat even onze blik af te wenden van een samenleving in crisis. De berg als toevluchtsoord is een metafoor die niet nieuw is. Denk maar aan beroemde boeken als De Toverberg van Thomas Mann of het recentere De acht bergen van Paolo Cognetti.

 

Ook in Berg, de beeldende muziektheatervoorstelling van beeldend kunstenaar Arno Synaeve en componist Steven Prengels, met muziek van Richard Wagner, Franz Schubert, Rammstein en Steven Prengels zelf, staat de metafoor van de berg centraal. Op scène staan vier spelers - Pascale Platel, Tom Goossens, Witse Lemmens en Gregory Van Seghbroeck - die in alle eenzaamheid in een berglandschap ronddwalen tot de natuur hen lijkt te antwoorden. Het absurd epische universum waarin ze voor even willen verdwijnen construeren ze - letterlijk - zelf. De banaliteit krijgt er mythische proporties.

© Jan Bosteels - Raumteid

Berg, 2018

performed by Pascale Platel, Tom Goossens,

Witse Lemmens, Gregory Van Seghbroeck

direction and musical direction Steven Prengels

direction and set design Arno Synaeve

dramaturgy Koen Haagdorens, Anna Luyten

costume design Marta Stoffels

light design Bennert Vancottem

in charge of production  Valerie Desmet

 

production Raumteid

coproduction Ludwigsburger Schlossfestspiele,

NTGent, C-Takt

with the support of les ballets C de la B,

Toneelacademie Maastricht

special thanks to Bart Van Den Eynde, Eva Line De Boer, Christophe Aussems, Merel Denie, Ludy Graffelman,

Rosa Vrij, Anne De Loos, Simon Van Parys, Annemie Marchand, Kopergietery, all staff members of the Minardschouwburg and les ballets C de la B,

decoratelier NTGent, Hanssens Hout

premiered 18 october 2018

© Lars Duchateau

Berg - Tom Goossens, Pascale Platel, 2018

© Lars Duchateau

Berg - Witse Lemmens, 2018

© Arno Synaeve

Berg - Tom Goossens, 2018

© Jonas De Visscher

Berg - Gregory Van Seghbroeck, 2018

© Jonas De Visscher

Berg - Pascale Platel, 2018

© Lars Duchateau

Berg - Tom Goossens, Witse Lemmens, Pascale Platel, Gregory Van Seghbroeck, 2018

Berg - Pascale Platel, Tom Goossens, 2018

© Lars Duchateau

© Lars Duchateau

Berg - Gregory Van Seghbroeck, Tom Goosens, Pascale Platel, Witse Lemmens, 2018

© Jonas De Visscher

Berg - Gregory Van Seghbroeck, Tom Goosens, Pascale Platel, Witse Lemmens, 2018

UNE CATASTROPHE FANTASTIQUE

 

A mountain. It is a place where we can imagine ourselves away from our busy world. A place where we can turn our eyes away from a society in crisis. The mountain as a refuge or a retreat is not new as a metaphor. Think of The Magic Mountain, the famous novel by Thomas Mann or the more recent The Eight Mountains by Paolo Cognetti.

 

Berg, the visual music theatre performance by visual artist Arno Synaeve and composer Steven Prengels, with music from Richard Wagner, Franz Schubert, Rammstein and Steven Prengels himself, also centers around the metaphor of the mountain. The four performers on stage - Pascale Platel, Tom Goossens, Witse Lemmens and Gregory Van Seghbroeck – wander about in a mountain scenery like lonely souls until nature seems to respond to them. The absurd epic universe in which they are seeking to hide is literally self-made. Banality is taking on mythic proportions.

 

Danseres/choreografe Bérengère Bodin presenteert samen met Lenneke Rasschaert en Arno Synaeve  'une catastrophe fantastique'. De titel is ontleend aan een toespraak van de Poolse acteur/regisseur Artur Zmijewski waarin hij het had over een ongelofelijke, schijnbaar onmogelijke ontmoeting die niet zal plaatsvinden zolang je ze niet veroorzaakt.

 

Kan een fantastische catastrofe ook slaan op de clash tussen 8 jonge meisjes in confrontatie met muziek van Strauss, Nina Simone en Rameau? Kunnen kinderen aan de slag met beelden en gevoelens die we ons eerder als volwassenen toe-eigenen? En hoe voelt u zich als publiek wanneer u wordt uitgedaagd door een kind?

concept Bérengère Bodin

creation Bérengère Bodin, Lenneke Rasschaert, Arno Synaeve

performed by Ada Callens, Lina Cox, Nona De Neve, Bente Deseyn, Marte Moijson, Lieze Morel, Nuncia Nijs, Anna Raisa Bondarenko, Sam Van den Brande, Io Marevoet

 

productie Kopergietery

special thanks to Geert Belpaeme, les ballets C de la B, Nele Dhaese, Cacao Bleu, Anne-Lore Baeckeland, Stad Gent, Patrick Delasorte

© Arno Synaeve

© Arno Synaeve

Une Catastrophe Fantastique - Lina Cox, 2018

© Arno Synaeve

Une Catastrophe Fantastique, 2016

© Arno Synaeve

Une Catastrophe Fantastique, Io Marevoet, 2016